Bibelskolen i Grimstad

Logo for Bibelskolen i Grimstad uten bakgrunn
Close this search box.

Uganda

Ønsker du å oppleve et ekte Afrika med fantastisk natur og et herlig folk? Da er Uganda landet du bør velge! Der får du bidra med omsorg og praktisk hjelp til sårbare og fattige barn og unge.

Afrikas perle

Uganda kalles ofte for «Afrikas perle» og ligger i hjertet av Afrika med frodig og vakker natur. Temperaturen er vanligvis ikke like høy som i en del andre Afrikanske land. Menneskene er generelt veldig sosiale og utadvendte, og gode vennskap utvikles lett. Tro er en viktig del av livet for menneskene der, og gjennom gudstjeneste og annet arbeid får du oppleve frimodigheten og gleden kristne i Uganda har gjennom troen.

Vi har to praksisplasser, en i Bugembe i samarbeid med skolehjemmet Siita Nest Mother’s Love Home, og en i Kamuli i samarbeid med Kamuli Pentecostal Church. Bugembe er en liten by som ligger ca. 2 timer vest for hovedstaden Kampala. Byen har en idyllisk beliggenhet ved Afrikas største sjø: Victoriasjøen. Kamuli er en middelstor by som ligger ca tre timer nordøst fra hovedstaden Kampala.

Praksis

Uansett hvilket av disse stedene du har praksis i, vil praksisen være knyttet til barnehjem/skolehjem for sårbare og vanskeligstilte barn og ungdom. Dere vil også hjelpe til på lokale skoler. Arbeidet handler gjerne om miljøarbeid, leksehjelp, praktiske oppgaver samt å arrangere ulike aktiviteter. Her kan dere få være med i arbeidet med å gi disse barna og ungdommene en bedre oppvekst.

I Bugembe vil det i tillegg til deltakelse i lokale menigheter, være arbeid med kveldsandakter, bibelstudier for ungdom og trosopplæring for barn. I Kamuli vil du delta i ulike typer menighetsarbeid som f.eks. ungdomsarbeid, KRIK-lignende aktiviteter, korarbeid og gudstjenester. I Kamuli kan det også være mulig å være med på fengselsbesøk og sykeshusbesøk.

I løpet av praksisen kan det i tillegg være mulig med turer til landsbygden for å hjelpe menneskers fysiske nød og dele troen på Jesus

Ikon for sitat

I Uganda fikk jeg mulighet til å utfordre meg både som person og i tro, som har gjort et jeg sitter igjen med en opplevelse jeg aldri vil glemme.

– Student