Thailand

Thailand er kjent som «the Land of a Thousand Smiles», og her møter du garantert mennesker med store smil og stor gjestfrihet. I løpet av oppholdet kan du besøke både tradisjonelle landsbyer i fjellene og moderne kjøpesenter i byene. Det er gode muligheter for fjellvandring i regionen, samtidig som dere i ferien kan få oppleve fantastisk strandliv lenger sør i landet.

I Thailand har vi to praksissteder: Ungdomsarbeid i Mae Sai eller Skolehjem i Chiang Rai

Ungdomsarbeid i Mae Sai

Brenner du for ungdomsarbeid og for at ungdom skal få komme til tro og vokse som disipler? Da er vår nye praksisplass i Thailand noe for deg! Her får du delta i et spennende arbeid som fokuserer på å nå ungdom med evangeliet. I tillegg får du være med å arrangere Impuls-arrangement i Thailand.

Her får du bidra i Normisjons arbeid i Thailand gjennom den lokale organisasjonen Thailand Christian Network (TCN). IMI-kirken i Stavanger har gjennom mange år jobbet nært med TCN. Hoveddelen av praksisen vil være i byen Mae Sai, som ligger Nord i Thailand på grensen til Myanmar og nær grensen til Laos.

Her vil dere bidra med kontaktskapende arbeid blant ungdom ved å arrangere KRIK-lignende aktiviteter, alpha-kurs og ungdomsklubb. I Thailand er det veldig få kristne, og derfor er dette en unik mulig til å kunne være med å nå unge med evangeliet.

Det vil i tillegg bli mulighet for å delta på turer med evangelisering og sosialt arbeid på landsbygda.

I løpet av oppholdet vil du få språkundervisning i Thai.

Skolehjem i Chiang Rai

Vil du jobbe med barn og ungdom og være med å skape en trygg hverdag for dem? Da er denne praksisplassen noe for deg!

Her får du praksis i en organisasjonen  BaanChivitMai Foundation (BCM), som betyr «Hjem for nytt liv.» BCM driver et skolehjem som jobber med barn og unge utsatt for omsorgssvikt. De kommer alle fra ulike stammefolk i fjellene og blir ofte diskriminert. I tillegg har mange av barna veldig dårlige oppvekstvilkår. På skolehjemmet får du blant annet være med på leksehjelp, engelskundervisning, søndagsskole og fritidsaktiviteter. Det blir mye tid til å se hvert enkelt barn, og ikke minst vise dem omsorg.

BCM har også et studentsenter. Der får ungdom som har vokst opp på skolehjemmet tilbud om å bo mens de tar høyere utdanning. Her kan du også få bidra med miljøarbeid.

I tillegg til arbeidet på skolehjemmet kan du hjelpe til med undervisning på den lokale skolen, samt jobbe på bakeri og restaurant som skolehjemmet driver. Den ligger i sentrum av Chiang Rai der mange backpackere kommer innom for en kaffe og en liten prat.

Du vil få språkundervisning i Thai.

På skolehjemmet i Thailand fikk jeg både nye venner, gøye opplevelser og fikk opplevd dette som er sted fylt med stor kjærlighet. Denne plassen ble som et andre hjem for meg.