Sør-Afrika

Våre turer / World Wide Walk / Sør Afrika 4,5 mnd

Har du lyst å oppleve inspirerende menighetsliv og få være med å bidra i arbeidet
med utsatte barn og unge? Da er Sør-Afrika praksislandet for deg! Her får du både delta i menighetsarbeidet, spesielt rettet mot ungdom, og hjelpe til i kirkens sosiale arbeid i lokalsamfunnet.

Land med store kontraster

I Sør-Afrika kan du få oppleve spennende dyreliv, fine fjellområder og imøtekommende mennesker med stor omsorg.

Sør-Afrika er et land med store kontraster og forskjeller, ikke minst i forhold til fattig og rike. Her finnes både slumområder og fine kjøpesentre og restauranter.

Du vil bo og jobbe i havnebyen Port Shepstone, som er en havneby 1,5 time sør for Durban. Her finnes flotte strender og surfeområder.

Praksisen vil være knyttet til Norwegian Settlers Church, en menighet grunnlagt av nordmenn som kom til Sør-Afrika på slutten 1800-tallet. I dag består menigheten av
2000-3000 medlemmer fra forskjellige etniske grupper.

Dere vil delta i menighetsarbeidet og får oppgaver knyttet til ungdomsarbeid, bibelgrupper og lovsang.
Kirken driver også et stort utadrettet arbeid i lokalsamfunnet blant de mest utsatte. Dette gjør de gjennom organisasjonen Genesis. Her finnes mange ulike muligheter for deg å bidra.

Genesis driver bla. et hjem for foreldreløse babyer, etterskoletidsaktiviteter, idrettsaktiviteter for ungdom (f.eks. fotball og surfing), undervisning i kristen tro og life skills på lokale skoler, og besøk til sårbare familier i
slumområdene.

I starten vil du delta i forskjellige deler av arbeidet, og etter hvert vil du jobbe mer med visse deler av Genesis arbeid ut fra behovet der, dine evner og ønsker.

Hvert år arrangerer kirken en stor ungdomskonferanse, Lightcon, hvor det kommer flere hundre ungdommer. Dere vil spille en viktig rolle i å planlegge og gjennomføre konferansen, og du kan få bruke dine gaver inn i det arbeidet.

Oppholdet i Sør-Afrika tar jeg med meg for resten av livet. Jeg fikk se hvordan Gud var med i livene til de aller fattigste.