Cuba

Har du lyst å oppleve en fargerik kultur, få oppleve et land der kirken er i vekst og samtidig lære deg spansk? Da er Cuba landet for deg! Her får du oppleve hjertevarme mennesker, bading på idylliske strender, og et land med en veldig annerledes historie. Samtidig er det stadig flere som blir kristne i landet, og i løp av oppholdet får du oppleve arbeidet i flere ulike menigheter.

Cuba- et helt spesielt land

Cuba er og har lenge vært et kommunistisk land som vært veldig lukket. Selv om landet nå har blitt noe mer åpent, er det fortsatt sterkt preget av det som gjør dette til et helt spesielt land å oppleve. Både mye av arkitekturen og 50-tallsbilene i gatene i hovedstaden Havanna er fargerike. Gjennom oppholdet får du også møte og bli kjent med mange vennlige, nysgjerrige og varme mennesker. I tillegg har Cuba en veldig vakker natur med grønne åser og paradisstrender.

Praksisen på Cuba skjer i et samarbeid med Det norske- og Det cubanske bibelselskap. Bibelselskapet på Cuba er knyttet til mange ulike menigheter med mange ulike uttrykksformer, og gjennom oppholdet får du oppleve flere av disse menighetene. I de senere årene har det vært stort interesse for kristen tro, og kirkene er i stor vekst.

Det er et stort behov for Bibler på Cuba, og i regi av Bibelselskapet kan dere bli med på bibelutdeling. I tillegg til vanlige bibler deles det også ut barnebibler, bibler med stor skrift for eldre, og bibelstudiemateriale. Det er sterkt å se hvor mye det betyr å faktisk få lov til å eie en Bibel.

De første ukene av praksisen vil du og teamet ditt bo i hovedstaden Havanna. Hovedfokus i denne perioden vil være å lære seg spansk, og det blir spanskkurs flere dager i uka. Men det blir også tid for praksis innen menighetsarbeid, og sosialt arbeid for både barn og eldre.

Rundt jul flytter dere til en annen by på Cuba. Dette kan variere fra år til år. I denne perioden har dere praksis i lokale menigheter. Her kan oppgavene være knyttet til ungdomsarbeid, barnearbeid, sportsaktiviteter, gudstjenester og sosialt arbeid for ulike aldrer.

Menneskene jeg møtte på Cuba er så imøtekommende og varme, og jeg har fortsatt kontakt med flere av dem.