Bibelskolen i Grimstad

Close this search box.

Bangladesh og Sør-Afrika

Våre turer / World Wide Walk / Bangladesh og Sør-Afrika

Har du lyst å oppleve kulturen og misjonsarbeid i to land? Og i tillegg feire jula hjemme?

Da er «Kombi: Bangladesh & Sør-Afrika» noe for deg!

Dette er et nytt spennende alternativ som vi starter med i
skoleåret 2023-2024. Før jul går turen til Bangladesh i 5 uker.
Etter nyttår reiser dere
til Sør-Afrika og bor der i nesten 2,5 måneder.

Før jul: Bangladesh

I begynnelsen av november reiser du sammen med teamet til Bangladesh for å se og delta i arbeidet til «Kompis». Dette misjonsprosjektet er Normisjons arbeid, og hele
bibelskolen støtter dette som misjonsprosjekt gjennom skoleåret.

I løpet av praksisen vil dere være i to ulike områder: Dinajpur, som ligger nordvest i Bangladesh, og Sylhet, som er nordøst. Dinajpur er en region med flatt landskap og mye folk i kontrast til Sylhet som er mer kupert og frodig med mange te-plantasjer.

I løpet av oppholdet kan du få delta i menighetsarbeid og jobbe med f.eks. søndagsskole og bibelgrupper. I tillegg vil du ha praksis knyttet til skoler og internat for elever.

Der får dere lede leker og idrettsaktiviteter, hjelpe til med engelskundervisning og lekser. I tillegg kan det være aktuelt å se litt av arbeidet med bibelskole, syskole for kvinner, foreldreveiledning og sykehus.

Etter jul: Sør-Afrika

Etter du har feiret jul og nyttår i Norge går turen til Sør-Afrika. Dere vil bo i kystbyen Port Shepstone som ligger litt sør for Durban. Her finnes flotte strender og
surfeområder, men du får også oppleve store forskjeller mellom rik og fattig.

Praksisen vil være knyttet til Norwegian Settlers Church, en menighet grunnlagt av nordmenn som kom til Sør-Afrika på slutten 1800-tallet. I dag består menigheten av 2000-3000 medlemmer fra forskjellige etniske grupper. Du vil delta i menighetsarbeidet og får oppgaver knyttet til ungdomsarbeid, bibelgrupper og lovsang.

Kirken driver også et stort utadrettet arbeid i lokalsamfunnet blant det mest utsatte. Dette gjør de gjennom organisasjonen Genesis som bla. driver et hjem for foreldreløse babyer, etterskoletidsaktiviteter, idrettsaktiviteter for ungdom (f.eks. fotball og surfing),
undervisning i kristen tro og life skills på lokale skoler, og besøk til sårbare familier i slumområdene. Her blir det mange ulike muligheter for deg å bidra.

Hvert år arrangerer kirken en stor ungdomskonferanse, Lightcon, der det kommer
flere hundre ungdommer. Dere får være med å planlegge og gjennomføre konferansen, og du kan få bruke dine gaver inn i arbeidet.

Ikon for sitat

Oppholdet i Sør-Afrika tar jeg med meg for resten av livet. Jeg fikk se hvordan Gud var med i livene til de aller fattigste.

– Student