Vekst

Våre linjer / Vekst

Vekst er en linje for deg som ønsker å bli en bedre hjelper, leder og venn i eget og andres liv. Vi ønsker å bidra til at du får en slitesterk tro og innsikt i eget liv og historie.

Året på Vekst

«Menneskets dypeste behov er å
bli sett, omfavnet og utfordret.»
(Erik Erikson, psykolog)

Vekst er linjen for deg som ønsker et dypdykk i ditt eget liv og din historie, og samtidig bety en forskjell for de rundt deg.

Gjennom variert undervisning, samtale, praksis, retreat og turer, får du et trygt rom hvor du kan bli bedre kjent med deg selv og andre. Et av høydepunktene er turen til Sør-Afrika med resten av skolen på høsten, og USA med linja på våren.

Vi samarbeider med Rasteplassen og Tilstede som driver lokalt hjelpearbeid. Her får du muligheten til å hjelpe andre mennesker i ulike livssituasjoner.

Sentrale tema i undervisningen:

• Lede seg selv
  • Når livet blir vanskelig
  • Psykologi
  • Sjelesorg og diakoni
  • Livshistorie og selvbilde
  • Kommunikasjon og relasjon

Turer

Sør Afrika

Hver høst flytter vi fellesfagundervisningen for linjene Musikk, Vekst, Idrett, Friluft og Veritas til Sør Afrika i to uker.

USA

New York og Washington DC er destinasjonene, og vi opplever storbyliv, musikkliv, gospelkirker og megachurch. I tillegg til de obligatoriske turistattraksjonene.

Norgestur – retreat

Vekst reiser til et retreatsenter i rolige omgivelser.

Vekst er livsnært, ærlig og ekte. Jeg har fått trygge relasjoner og erfaringer som jeg vil ha nytte av resten av livet.

Linjeleder

Renate Rott Orre