Musikk

Våre linjer / Musikk

På musikklinja blir du utrustet til å bruke dine musikalske gaver. Du kan fordype deg i eget instrument, eller rett og slett lære et helt nytt. Samspill står høyt i fokus, og sammen skaper vi masse fin musikk og minnerike øyeblikk.

Året på musikk

Vi har tre ulike fordypninger du kan velge mellom, og vi jobber mye sammen og på tvers av disse. Alle på musikklinja får individualundervisning i ett valgfritt instrument, og vi har både øvingsrom og et stort studio til fri disposisjon!

På høsten drar hele skolen til Sør-Afrika, og på våren tar musikklinja turen over dammen til New York og Washington. Ellers reiser vi på Blåtur, har Norgesturnè, og flere oppdrag i løpet av skoleåret.

Høydepunkter

• Lede lovsang
  • Spille konserter
  • Dra på Norgesturnè
  • Låtskriving og studio
  • Reise til USA
  • Skape minner for livet

Fordypning: Vokal

Gjennom Komplett sangteknikk (CVT) får du verktøyene du trenger for å kunne formidle sanger akkurat som du ønsker. Du lærer grunnleggende god teknikk slik at du behersker et større register, ulike volum og flere typer klanger. Med dette som grunnlag blir du tryggere på selve fremførelsen og formidlingen. Vi jobber i gruppe men også individuelt. Ingen krav til forkunnskap.

Vi synger mye sammen med bandet, og er med på alle musikklinjas oppdrag.

Fordypning: Band

Her får du mulighet til å spille sammen med andre dyktige musikere slik at du utvikler ditt eget potensiale til det fulle. Vi danner et band, og spiller sammen med resten av musikklinja på ulike arrangementer som Veritaskonferansen, Norgesturnè, Adventskonsert og andre oppdrag.

Dere blir som band veiledet av profesjonelle musikere med ulike innfallsvinkler, og får sjansen til å fordype dere både i eget instrument, men også kunsten å spille bra sammen. Hvordan lage nye og spennende arrangementer? Hvem spiller hva når? Hvordan lese en blekke? Dette er sentrale deler av fordypningen.

Fordypning: Soul Children

Du får bli en del av Actas største barne- og ungdomsarbeid, og blir utrustet som korleder. Kordireksjon, stemmebruk og ledelse er sentrale temaer. Du får komme på innsiden av soulchildren-bevegelsen både med praksis i Soul Children-kor og som ressurs på den årlige Soul Children-festivalen.

Velg et instrument du vil ha individualundervisning i, og vær med på de ulike oppdragene musikklinja har.

Noe av det du lærer på musikklinja:

• Grunnleggende musikkteori
  • Akkorder
  • Studio/Miksepult
  • Samspill
  • Formidling
  • Skrive blekker
  • Spille flere instrumenter

Turer

Sør Afrika

Hver høst flytter vi fellesfagundervisningen for linjene Musikk, Vekst, Idrett, Friluft og Veritas til Sør Afrika i to uker.

USA

New York og Washington DC er destinasjonene, og vi opplever storbyliv, musikkliv, gospelkirker og megachurch. I tillegg til de obligatoriske turistattraksjonene.

Norgesturnè med musikklinja

Vi drar på turnè rundt om i Norge og har konserter på skoler, i kirker og i fengsel. I tillegg til masse gøy sosialt!

På musikklinja opplevde jeg å mestre musikk, få tilbake gleden i å synge, både ved å bli utfordret, støttet og hjulpet.

Linjeleder

Hellen Thonhaugen